چگونه از پوست خود مراقبت کنیم؟
calendar ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
calendarGh
calendar دیدگاه

چگونه از پوست خود مراقبت کنیم؟

چگونه از پوست خود مراقبت کنیم؟

 

در این مقاله به شما می‌گوییم که چگونه با رعایت اصول و روش‌های ساده و کارآمد، از پوست خود مراقبت کنید و آن را سالم، شاداب و زیبا نگه دارید .

پوست یکی از مهم‌ترین اعضای بدن است که نقش حیاتی در حفاظت از سلامت و زیبایی دارد. پوست در معرض عوامل مختلفی مانند آفتاب، گرد و غبار، آلودگی، استرس، رژیم غذایی نامناسب و غیره قرار دارد که می‌توانند آسیب‌های جدی به آن وارد کنند. برای جلوگیری از این آسیب‌ها و حفظ سلامت و زیبایی پوست، لازم است از محصولات مراقبت از پوست استفاده کنیم. یکی از محصولات مهم و پرکاربرد در این زمینه، کرم‌های محافظت از پوست هستند. کرم‌های محافظت از پوست، محصولاتی هستند که بر روی پوست صورت و بدن زده می‌شوند و با ایجاد یک لایه محافظ، از نفوذ عوامل آسیب‌زا به پوست جلوگیری می‌کنند. در این مقاله به معرفی انواع کرم‌های محافظت از پوست و خواص و کاربردهای آن‌ها می‌پردازیم.

انواع کرم صورت به طور کلی به سه دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول شامل کرم‌هایی است که فقط مخصوص آرایش هستند. دسته دوم شامل کرم‌هایی است که فقط مخصوص مراقبت از پوست هستند؛ و دسته سوم نیز محصولاتی هستند که برای هر دو منظور مراقبتی و آرایشی تولید شده‌اند.

 

انواع کرم های محافظت از پوست:

کرم‌های محافظت از پوست را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد:

 

- کرم‌های ضد آفتاب: کرم‌های ضد آفتاب، کرم‌هایی هستند که با داشتن ماده‌ای به نام فیلتر UV، از نفوذ اشعه‌های مضر خورشید به پوست جلوگیری می‌کنند. اشعه‌های خورشید می‌توانند باعث سوختگی، لک، چروک، پیری زودرس و حتی سرطان پوست شوند. بنابراین، استفاده از کرم‌های ضد آفتاب، برای هر نوع پوستی، در هر فصلی، ضروری است. کرم‌های ضد آفتاب را می‌توان بر اساس عامل حفاظتی (SPF)، بافت (ژل، کرم، اسپری) و نوع پوست (چرب، خشک، مختلط) انتخاب کرد.

- کرم‌های مرطوب کننده: کرم‌های مرطوب کننده، کرم‌هایی هستند که با داشتن مواد آبرسان و نگهدارنده رطوبت، از خشکی و ترک‌خوردگی پوست جلوگیری می‌کنند. خشکی پوست می‌تواند باعث خارش، التهاب، تیرگی و زبری پوست شود. برای رفع این مشکل، لازم است پوست را به صورت روزانه با کرم‌های مرطوب کننده تغذیه و مرطوب کنیم.

- کرم‌های ضد جوش: کرم‌های ضد جوش، کرم‌هایی هستند که با داشتن مواد ضد باکتری، ضد التهاب و کنترل کننده چربی، از ایجاد و تشدید جوش‌های پوستی جلوگیری می‌کنند. جوش پوستی یک مشکل رایج و مزاحم است که می‌تواند باعث افت اعتماد به نفس و آسیب به زیبایی شود. برای پیشگیری و درمان از این مشکل، لازم است از کرم‌های ضد جوش استفاده کنیم. کرم‌های ضد جوش را می‌توان بر اساس ماده فعال (بنزویل پراکساید، سالیسیلیک اسید، گلیکولیک اسید و غیره) و نوع پوست انتخاب کرد.

- کرم‌های ضد چروک:این نوع از کرم صورت، پوست را تحریک می‌کند تا کلاژن‌سازی کند. بسیاری از این کرم‌ها نیز به روند بازسازی طبیعی پوست سرعت می‌بخشند. به طور کلی این محصولات اثربخشی آنتی اکسیدان‌ها را درون پوست افزایش داده و یا غدد پوستی را تحریک می‌کنند تا چربی پوستی و یا سبوم کافی تولید کند.

-کرم ضد لک:  این کرم‌ها شامل ویتامین سی، ترکیبات هیدروکینون و ترکیبات دیگر است. زمانی که این کرم روی پوست زده می‌شود باعث می‌شود تا پوست رنگ‌سازی مازاد را متوقف کند و به رنگ طبیعی خویش بازگردد. بنابراین لک ها از روی پوست از بین می روند و همچنین مانع بروز لک های جدید می‌شود.

انواع پوست:

انواع پوست به طور کلی به پنج دسته تقسیم می‌شوند: نرمال، خشک، چرب، مختلط و حساس. هر نوع پوست ویژگی‌ها و نیازهای خاص خود را دارد و برای مراقبت از آن باید از محصولات مناسب استفاده کرد. در ادامه به شما مختصرا درباره هر نوع پوست توضیح می‌دهیم:

پوست نرمال: این نوع پوست در تعادل است و نه خشک و نه چرب است. پوست نرمال دارای بافت مخملی، رنگ گلگون و روزنه‌های معمولی است. این نوع پوست نیاز به مرطوب‌کننده‌های ملایم و ضد آفتاب دارد.

پوست خشک: این نوع پوست کمبود چربی و رطوبت دارد و به همین دلیل دچار کشیدگی، خارش و ترک‌خوردگی می‌شود. پوست خشک دارای روزنه‌های کوچک، رنگ کدر و بافت زبر است. این نوع پوست نیاز به مرطوب‌کننده‌های غنی و محافظت از سرما و خشکی هوا دارد.

پوست چرب: این نوع پوست بیش از حد چربی تولید می‌کند و به همین دلیل دچار جوش، آکنه و براقی زیاد می‌شود. پوست چرب دارای روزنه‌های بزرگ، رنگ تیره و بافت چرب است. این نوع پوست نیاز به پاک‌کننده‌های قوی، مات‌کننده‌ها و محصولات ضد جوش دارد.

پوست مختلط: این نوع پوست ترکیبی از پوست خشک و چرب است و معمولا در ناحیه‌ی T شامل پیشانی، بینی و چانه چرب و در سایر قسمت‌ها خشک است. پوست مختلط دارای روزنه‌های متفاوت، رنگ نامتعادل و بافت متغیر است. این نوع پوست نیاز به محصولات مخصوص پوست مختلط دارد که هم مرطوب‌کننده و هم مات‌کننده باشند.

پوست حساس: این نوع پوست به راحتی به عوامل خارجی مانند آلرژن‌ها، آفتاب، سرما و محصولات شیمیایی واکنش نشان می‌دهد و دچار قرمزی، التهاب، خارش و تحریک می‌شود. پوست حساس دارای روزنه‌های کوچک، رنگ قرمز و بافت نازک است. این نوع پوست نیاز به محصولات طبیعی، ملایم و ضد التهاب دارد .

 

 

برچسب ها:
محافظت از پوست
مقالات مرتبط
آموزش ماساژ صورت برای زاویه دار کردن فک در خانه
آموزش ماساژ صورت برای زاویه دار کردن فک در خانه

خدمات آرایشی

author iconمجله سرخ اپ
۱۴۰۳/۰۴/۲۸
رنگساژ چیست و چه انواعی دارد و چگونه در خانه انجام دهیم
رنگساژ چیست و چه انواعی دارد و چگونه در خانه انجام دهیم

استایل و رنگ مو

author iconمجله سرخ اپ
۱۴۰۳/۰۵/۲۰