علت لک صورت چیست و روش های درمان
calendar ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
calendarمحسن دوستی
calendar دیدگاه

علت لک صورت چیست و روش های درمان

لک‌های صورت یکی از مشکلات پوستی شایع است که ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود. این لک‌ها معمولا به صورت لکه‌های تیره یا روشن روی پوست صورت ظاهر می‌شوند و ممکن است باعث ناراحتی و کاهش اعتماد به نفس شود. عوامل مختلفی باعث ایجاد لک‌های صورت میشود مانند افزایش تولید ملانین (پیگمانتاسیون)، تغییرات هورمونی، تعریق بیش از حد،افتاب‌سوختگی، استفاده از محصولات آرایشی ناسالم و یا عوامل ژنتیکی برمی‌گردد. اما جای نگرانی نیست. با پیشرفت تکنولوژی و خدمات بروز پوستی در سالن های زیبایی و کلینیک ها روش های مختلفی برای درمان این مشکل وجود دارد. در ادامه برای آشنایی با روش های مختلف درمان لک های پوستی و روش های جلوگیری از آن با ما همراه باشید.

روش های پیشگیری از لک صورت

برای درمان و کنترل لک‌های صورت، ابتدا بیایید به عواملی که می‌توانند در پیشگیری و درمان این مشکل موثر باشند توجه کنید، مانند:

  •  استفاده از کرم‌های ضدآفتاب با فاکتور حفاظتی بالا
  •  استفاده از محصولات ضد لک و روشن‌کننده پوست
  •  از برنامه‌های غذایی سالم و حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها استفاده کنید
  •  استفاده از ماسک‌های طبیعی مانند ماسک آلوئه و نیمه‌های خرما
  •  مراجعه به پزشک برای دریافت راهنمایی‌های تخصصی و درمان‌های موثر تر

با پیگیری این روش‌ها و مراقبت‌های لازم، می‌توانید از لک‌های صورت خود کاهش یابید و پوستی روشن و پرتوان داشته باشید.

انواع لک صورت

لک های صورت همانطور که عوامل مختلفی در بوجود آمدن آنها موثر است انواع مختلفی نیز دارد.لک‌های صورت می‌توانند به دلایل مختلفی ایجاد شوند و انواع مختلفی دارند. برخی از انواع شایع لک‌های صورت عبارتند از:

  • آکنه

یکی از شایع ترین لک های پوستی آکنه است که انواع مختلفی دارد. آکنه ها میتوانند به صورت جوش های سر سیاه و سر سفید، قرمز و یا لکه های قهوه ای باشد که بر اثر چربی، باکتری و کثیفی معمولا ایجاد میشود.

  • پاپول

این لکه ها اغلب با توده های سفید، صاف و بدون سر روی پوست به صورت لک ایجاد میشود که معمولا با قرمزی و التهاب نیز همراه است.

  • ندول

ندول نسبت به پاپول ها نمونه قوی تری از لک های پوستی هستند که معمولا با درد و التهاب همراه هستند و از عمق پوست ایجاد میشود. زگیل نمونه ای از ندول ها است.

  • لکه های پیری

لکه های پیری همانطور از نامش پیداست بر اثر پیری پوست ایجاد میشود که در سالمندان بسیار شایع است. این لک ها در صورت معمولا به دلیل آسیب های نوری ایجاد میشود و در افراد مسن تر بیشتر دیده میشود.

  • پوسچول

این نوع لکه ها معمولا برآمدگی هایی هستند که دارای کمرکزی سفید رنگ میباشد. این لکه ها معمولا ناشی از باکتری و عفونت های موجود در مجرای پوست میباشد.

  • لک های مادرزادی

این لکه از از زمان تولد بر روی پوست ظاهر میشوند که معمولا به صورت خونریزی، قرمزی یا سایه های تیره دیده و شناسایی میشوند.

  • ملاسما

لکه های ملاسما اغلب بر اثر دوران بارداری، آفتاب سوختگی، استفاده از برخی دارو ها یا عوامل ژنتیکی ایجاد میشود که معمولا در نواحی خاصی از صورت مانند پیشانی، عمق بینی و گونه ها ایجاد میشود.

  • سرطان پوست

سرطان پوست یکی دیگر از عواملی است که باعث ایجاد لک های پوستی میشود. علائم  این بیماری شامل تغییرات در رنگ، شکل و حالت خال ها، زخم های نازک و قابل خونریزی و تغییرات در لکه های پوست میباشد.

  • کیست

کیست ها توده های خوش خیم و غیر سرطانی هستند که درون آنها به صورت مایع میباشد. اغلب روی پوست یا در عمق پوست ایجاد میشوند. ممکن است این کیست ها روی صورت ایجاد شوند که باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

  • جای زخم

برخی از لک های پوستی نیز به دلیل ترمیم لایه درم پوست پس از آسیب هایی مانند زخم یا آکنه ایجاد میشود.

  • هایپرپیگمانتاسیون

این نوع لک های پوستی به دلیل افزایش ملانین  در پوست است که میتواند ناشی از عوامل آفتاب سوختگی، آسیب پوستی، عوامل هورمونی و تغییرات پوستی باشد. لک های ناشی از هیپرپیگمانتاسیون معمولا قهوه ای تیره، قرمزی و یا حتی لک های روشن روی پوست ایجاد میشود.

با توجه به نوع لک‌هایی که دارید، می‌توانید راه‌های مناسبی برای درمان و کنترل آن‌ها را انتخاب کنید و از ظاهر پوستی سالم و روشن لذت ببرید. اما قبل از هر چیز، مشاوره با پزشک برای تشخیص دقیق و درمان مناسب لک‌های صورت بسیار مفید است.

عوامل ایجاد کننده لک های صورت

همانطور که در ابتدای مطلب هم گفتیم عوامل مختلفی وجود دارد که در ایجاد لک های پوستی موثرند. در ادامه شما را این عوامل آشنا میکنیم تا علت اصلی لک صورت خود را متوجه شوید.

  •  تابش مضر اشعه‌های ماوراء بنفش: تابش اشعه‌های ماوراء بنفش از آفتاب می‌تواند باعث تحریک تولید ملانین شود که موجب ایجاد لک‌ها می‌شود.
  •  تغییرات هورمونی: تغییرات هورمونی مانند بارداری، دوران قاعدگی و استفاده از داروهای هورمونی می‌تواند به افزایش تولید ملانین و ایجاد لک‌ها منجر شود.
  •  عوامل ژنتیکی: برخی افراد به دلیل وراثت ممکن است بیشتر به ایجاد لک‌ها تمایل داشته باشند مانند کک و مک.
  •  استفاده از محصولات پوستی ناسالم: استفاده از محصولات پوستی حاوی مواد شیمیایی مضر و ناسالم می‌تواند به ایجاد لک‌ها منجر شود.
  • عوامل خارجی مانند استرس، آلودگی هوا و استفاده از دخانیات نیز می‌توانند به ایجاد لک‌ها کمک کنند.
  • منافذ مسدود شده پوست: یکی دیگر از عوامل ایجاد کننده لک های پوستی است. تراکم چربی و باکتری ها در پوست که به دلایل مختلفی مانند استفاده از محصولات و ضد افتاب نامرغوب، نداشتن روتین پوستی و.. باعث ایجاد لک های صورت میشود.
  • رژیم غذایی: رژیم غذایی نیز بر روی ایجاد آکنه که یک نوع لک صورت است تاثیر زیادی دارد. به عنوان مثال استفاده زیاد از لبنیات، شیرینی ها و مواد پرچرب بر افزایش آ:نه صورت اثر می گذارد.

با توجه به این عوامل، مهم است که مراقبت‌های لازم را از پوست خود داشته باشید و از محصولات مراقبتی مناسب استفاده کنید تا از ایجاد لک‌ها و آسیب‌های دیگر به پوستتان جلوگیری کنید.

روش های درمان لک صورت

روش های مختلفی برای از بین بردن و درمان لک صورت موجود است. اما از آنجایی که عوامل مختلفی میتواند باعث بروز لک ها شده باشد باید بدانید که هر روش برای کدام نوع لک صورت مناسب است. در ادامه روش های مختلف برای انواع لک های صورت را برای شما کاربران عزیز قرار داده ایم که میتوانید از آنها برای درمان لک های خود استفاده کنید.

  • داروهای ضد آکنه

برای درمان آکنه های بسیار ملتهب و جلوگیری از تشدید آن میتوان از دارو های ضد آکنه همچون رتینوئید ها، بنزوئیل پراکسید و آنتی بیوتیک ها استفاده کرد. این دارو ها التهاب پوست شما را کاهش میدهد و به رفع خشکی پوست و از بین بردن باکتری ها کمک میکند. البته قبل از مصرف آنها با پزشک مشورت کنید.

  • اسید سالیسیلیک

محصولات اسید سالیسیلیک به تنظیم چربی پوست و باز کردن منافذ مسدود شده کمک کند. این محصولات به عنوان لوسیون و کرم در بازار موجود هستند.

  • کرم هیدروکورتیزون

این کرم موضعی تحریکات و واکنش های آلرژیک را کاهش میدهد. در صورتی که لکه های صورت شما دچار قرمزی و التهاب شده باشند استفاده از کرم هیدروکورتیزون میتواند قرمزی و التهاب لک ها را کاهش دهد.

  • کرم های ضدآفتاب

استفاده از کرم های ضد آفتاب بسیار ضروری است چرا که یکی از دلایل وجود لک در صورت اشعه فرابنفش آفتاب است. کرم های ضد آفتاب مانع ورود این اشعه به پوست میشود و از تشدید لک های پوستی جلوگیری میکند. همچنین استفاده از کلاه و عینک آفتابی نیز به شما عزیزان پیشنهاد میشود.

  • روش‌های درماتولوژیک برای هیپرپیگمانتاسیون

روش های درماتولوژیک شامل لیزر درمانی، میکرودرم ابریژن،لایه برداری شیمیایی، میکرونیدلینگ و سرما درمانی یا کرایوتراپی میشود که یکی از جدید ترین روش های درمان لک های پوستی می باشد و بسیار موثر و خوب خواهد بود البته باید توسط کلینیک های متخصص و حرفه ای انجام شود.

  • کرم های مناسب هیپرپیگمانتاسیون

کرم ها و سرم های که حاوی مواد فعال کننده مانند هیدروکینون،آربوتین، ویتامین سی و رتینول می تواند به کاهش رنگ تیرگی و هیپرپیگمانتاسیون کمک کند. به طور کرم های حاوی هیدروکینون به کند کردن تولید ملانین کمک میکند که در رفع اغلب لک ها بسیار موثر است.

  • بهداشت پوست

برای پوست خود باید یک روتین داشته باشید و با محصولا مناسب در فواصل زمانی مناسب صورت خود را شستشو دهید تا آلودگی ها از بین برود و همچنین چربی پوست شما تنظیم شود. پاکسازی های مختلف پوست مانند فشیال میتواند بسیار  در جلوگیری و همچنین کاهش لکه های پوستی کمک کند.

  • رژیم غذایی

خوردن غذاهایی سرشار از ویتامین سی و E میتواند به درمان لک های پوستی شما کمک شایانی کند. شما می توانید موارد غذایی که مصرف میکنید را در یک دفتر یادداشت کنید و با حذف کردن برخی متوجه تغییرات  و علت لک های پوستی خود شوید. بنابراین با رژیم غذایی مناسب نیز می توان پوستی سالم و عاری از لک را داشته باشید.

درمان لک صورت در خانه

روش ها و ماسک های خانگی موجود است که به برطرف کردن لک های صورت شما کمک میکند. البته باید توجه داشته باشید که هر کدام از این روش ها ممکن است روی صورت هر فردی واکنش مختلفی داشته باشد و از طرفی ممکن است روی برخی از لک های پوستی تاثیر نداشته باشد. اما امتحان کردن آنها هیچ ضرری ندارد. در ادامه برخی روش های موثر خانگی را مطرح کرده ایم.

درمان لک صورت با سیب زمینی

تاثیر سیب زمینی روی پوست بستگی به نوع و شدت لک صورت دارد. اگر قصد استفاده از این روش را دارید کافیست یک سیب زمینی را بشویید و پوست آن را بگیرید. سپس آن را رنده کنید و با مقداری گلاب ترکیب کنید. حال از آب سیب زمینی به عنوان تونر استفاده کنید به این صورت که پنبه را به آب سیب زمینی آغشته کنید و روی پوست خود بمالید. پس از اینکه پوست آن را به خوبی جذب کرد پوست خود را با آب ولرم بشویید. البته میتوانید از پوره سیب زمینی به همراه گلاب برای ماسک نیز استفاده کنید و بعد از گذشت 15 الی 20 دقیقه پوست خود را بشویید.

درمان لک صورت با خمیردندان

استفاده از خمیر دندان ممکن است تاثیر موقتی بر روی ظاهر لک ها داشته باشد و در افراد مختلف این تاثیر نیز مختلف است. به طور علمی درمان با خمیر دندان قطعی نشده است اما به عنوان یک روش خانگی می توانید آن را امتحان کنید. البته توجه داشته باشید که این روش ممکن است به دلیل داشتن ترکیبات موجود در خود ممکن است برای پوست های حساس مناسب نباشد. 

اگر میخواهید از خمیر دندان استفاده کنید خمیر دندانی را انتخاب کنید که رد ترکیبات خود حاوی سدیم فلوراید و پراکسید هیدروژن باشد. سپس مقدار مناسبی از آن را با عسل ترکیب کنید و لایه نازکی از آن را روی پوست خود قرار دهید. پس از گذشت 15 الی 20 دقیقه صورت خود را بشویید. مراقب باشید که مواد وارد چشم هایتان نشود. پس از شستشو از یک مرطوب کننده استفاده کنید.

برخی دیگر از مواد طبیعی مانند عصاره خیار، آلوئه ورا،روغن درخت چای، روغن هسته انار و عصاره لیمو نیز میتواند برای از بین بردن لک صورت که ناشی از بیماری های زمینه ای نیستند بسیار موثر باشد.

سوالات متداول

کمبود کدام ویتامین ها باعث بروز لک صورت میشود؟

کمبود ویتامین های مختلفی می تواند این مشکل را ایجاد کند. به عنوان مثال کمبود ویتامین سی در بدن باعث کاهش تولید کلاژن و بهبود آسیب های پوستی میشود. کمبود ویتامین E نیز حفاظت پوست را در برابر آفتاب کاهش میدهد. از طرفی کمبود ویتامین C و B12 نیز از عوامل ایجاد لک های پوستی میباشد.

بهبودی لک های پوستی بدون دارو ممکن است؟

بله در برخی موارد که لک های پوستی عمیق و ناشی از بیماری های زمینه ای نباشد میتوان بدون استفاده از دارو و با رژیم غذایی سالم و ماسک های خانگی درمان لک ها را انجام داد.

بهترین قرص درمان لک چیست؟

داروی هیدروکینون

نتیجه گیری

درمان لک صورت بستگی به علت و شدت آن دارد. برخی از روش‌های درمانی شامل استفاده از کرم‌ها و ژل‌ها، لیزر،

میکرونیدلینگ، شیمی‌پیلینگ، داروهای تقویت‌کننده پوست و جراحی است. همچنین اهمیت استفاده از کرم‌های ضدآفتاب و جلوگیری از تعریق بیش از حد نیز برای پیشگیری از تشدید و یا بازگشت لک‌ها بسیار مهم است. برای دریافت راهنمایی دقیق‌تر و انتخاب روش مناسب درمان لک صورت، بهتر است با پزشک متخصص پوست مشورت کنید.

برچسب ها:
محافظت از پوست
مقالات مرتبط
آموزش ماساژ صورت برای زاویه دار کردن فک در خانه
آموزش ماساژ صورت برای زاویه دار کردن فک در خانه

خدمات آرایشی

author iconمجله سرخ اپ
۱۴۰۳/۰۴/۲۸